Pages

Thursday 20 December 2018

Salju 2018

Bismillahirahmanirahim


Semalam. Adalah hari pertama salju turun dengan lebat walaupun jisimnya tidak padat tetapi cukup untuk menggembirakan hati si anak rantau ini. Saya ketika itu sedang menghirup kopi panas di kedai kecil berhampiran dengan tempat immigresen untuk proses permohonan "resident permit". Indahnya hari itu adalah apabila saya sebenarnya sepanjang hari berdebar. Kerana permohonan kali ini sendiri. Bannyak tribulasi dalam permohonan tersebut. Tika waktu diri menyaksikan salju, Iyka ada bersama. Sungguh saya sangat gembira kerana sedari hari sebelumnya saya terfikir siapa yang akan menemani dan saya sentiasa berharap serta berdoa ada yang ingin menemani diri ini. Alhamdulillah Allah utuskan Iyka. 
Pagi semalam mendung seperti hari-hari lain dan sejuknya tidak payah cakap, sampai ke tulang. Selalunnya kalau redup sahaja dan sejuk luar biasa, itu petanda salju bakal turun. Saya bangun tidur terus mandi dan memanaskan bihun yang dimasak malam sebelumnya sewaktu Riad, Afifi, Amal dan Balqis datang. Sarapan dan kemudian terus bersiap dan menyemak kembali dokumen yang perlu dibawa untuk ke temu janji "residen permit" tersebut. Debar dihati hanya saya yang rasa. Selepas siap saya dan Iyka memulakan langkah dengan ke kedai untuk print dan photocopy. Langkah dicepatkan kerana hujan renyai mula membasahi bumi dan suhu semakin turun. Saya mengambil telefon dan menyemak suhu, Oh my suhunya 4 degree celcius tetapi feels like -6. Terus saya tepuk dahi. Patutla sejuk menusuk. 

Kami menaiki Metro line 1 ke arah Yenikapi, tukar stesen ke metro line 2 menuju ke Sisli. Sesampai di Sisli Mecideyekoy kami menaiki bas 30 M yang berhenti di perhentian Telefon Bas Mudurlugu. Oh ye lupa pula nak cakap. Selalunya temu janji untuk buat "resident permit" dilaksanakan dibelakang rumah iaitu headquarters Immigresen tetapi kerana mereka sedang melaksanakan renovasi saya telah diberikan Besiktas Il Goc Idaresi untuk temu janji. Sesampai di stesen bas tadi saya keluarkan telefon bimbit dari kocek dan membuka aplikasi map untuk mencari tempat tersebut. 6 minit kemudian kami sampai ke destinasi. Debar mula kencang tetapi hilang apabila di sapa pegawai polis disitu yang sangat ramah dalam membantu dan melayan mereka yang hadir ke tempat tersebut. Mereka menyemak dokumen saya dan kemudian memaklumkan untuk datang semula selepas jam 1 kerana mereka akan berhenti rehat tengahari. 

Saya dan Iyka melangkah keluar dari bangunan tersebut dan terus ke arah bas stop tadi. Dalam berjalan ke arah situ sambil berbincang kerana saya belum membayar yuran untuk permohonan kami terlihat satu kedai kecil. Seakan kedai kopi dikawasan itu. Konsepnya rusty and woody. Kami mengambil keputusan untuk duduk menunggu di situ. Rupanya memang best disitu! Masuk sahaja bau kopi semerbak, saya si peminat kopi tegar terus terasa seperti di awan kerana bau itu bisa memberi kebahagian. Saya menempah Cappucino dan Iyka mengambil White Chocolate Mocha. Kemudian kami duduk disisi kedai. Berborak tentang beberapa perkara. Seketika kemudian saya yang menghadap ke cermin kedai terlihat titisan putih seakan cotton/buih sabun yang turun terkadang deras dan perlahan turun dari langit. Sungguh salju turun! Awal tahun ini tapi memberi kebahagiaan. Bila di semak di aplikasi suhu pufff 0 degree celcius dan rasa sebenar -8 degree. Patut rasa sejuk dia lain macam. Orang Asia yang berdua ini gembira tak terkata kerana salju adalah benda yang tidak ada di negara kami walaupun sudah berkali-kali kami melihatnya. 

Kurang lebih sejam di kedai tersebut kami berjalan kembali ke pejabat yang saya ada temujanji. Tika itu salju turun dan kami excited walaupun ia tidak mampat tapi cukup memberi  kebahagiaan. Saya yang debar menanti waktu temu janji hilang rasa itu. Masuk ke pejabat pegawai polis tersebut meminta saya terus ke tingkat 4 menaiki tangga dan dihantar dokumen. Disitu prosesnya cepat dan polis bertugas disitu sangat baik hati dan memberi penerangan serta membantu proses yang diperlukan. Saya yang belum membuat pembayaran yuran permohonan diminta dijelaskan yuran tersebut dan kembali ke bangunan tersebut. Diberi penerangan tempat bayaran iaitu Vergi Dairesi cabang Besiktas serta diberikan slip alamat tempat berlalu pergi bersama Iyka. Kami berjalan dalam salju dengan rasa sejuk beserta angin yang kuat. Dari situ terus dibayar dan dihantar semula borang dan alhamdulillah semua selesai. Sekarang saya hanya perlu tunggu lagi sebulan untuk ikamet sampai ke rumah. 


Usai di Il goc idaresi Besiktas kami menuju ke Besiktas Meydan untuk ke kedai Burger kerana Iyka ingin sekali makan burger di kawasan tersebut. Kami memilih untuk pergi ke Yuri Burger! Sedap! Kemudian untuk dessert kami ke Mendel Chocolate Shop yang selalu dikhabarkan Hidayah. Sedap juga! Calories not to count day because its cold. I need to eat to burn them off. hahahaha. Kami pulang sekitar kurang lebih 6 petang. Dengan menaiki bas 28T seusai naik terus kami duduk dan tidur. Kami bangkit ketika hampir sampai ke destinasi kami iaitu Capa Tip. Dari situ dengan pisat dimuka saya terus ke kedai kopi Dopamine untuk minum cay dan sebelum itu ke kedai sayur membeli bekalan sayur. Sungguh rasa seperti sudah berhari-hari tidak makan sayur hijau. 

Sewaktu masuk ke kedai kopi tersebut saya terus disapa barista disitu. Nama beliau Yavuz Abi. Beliau sudah seperti abang saya kerana saya sering ke situ untuk mendapatkan kopi di grind segar. Abi berkata saya kelihatan seperti penat. Sebenarnya saya itu baru bangkit tidur.. Winter Tea adalah pilihan saya untuk memanaskan badan. Saya dan Iyka meneruskan bicara hati ke hati. Abi Yavuz kemudian menyapa kami dan satu perkataan yang terkesan yang diberikan beliau adalah bila kita serabut atau tidak menentu dengan zaman cuba terbalikkan perkataan itu dan jawapan untuk menghilangkan rasa itu ada disitu. zaman (masa dalam bahasa melayu) jika diterbalikkan adalah namaz(solat dalam bahasa melayu). Saya terdiam dan berfikir. Sungguh abi ini utusan Allah untuk menasihat. Setiap peringatan atau perkara itu getus baiknya Allah akan beri untuk orang itu dan sekelilingnya. 

Oh ye kedai kopi ini bukan hanya kedai semata tetapi tempat saya belajar dari orang biasa yang hatinya luar biasa. The real means of don't judge the book by its cover. Disini juga trust saya di restore semula. Disini juga saya punya kawan baru yang banyak mengajar tentang kehidupan. Sungguh satu hari nanti saya ingin ada tempat seperti itu. Sebuah kedai kopi kecil tetapi dengan tambahan sudut membaca. Kopi juga saya rasa simbol perpaduan dan kehidupan. Biji kopi memberi nafas dan kehidupan buat semua. 

Akhir hari saya pulang ke rumah dengan rasa syukur. Kerana hari yang turunnya salju adalah hari yang penuh pengajaran untuk kehidupan. Bukan mudah untuk belajar dari hidup. Kerana setiap kita ada ego. Apa yang perlu kita buat adalah belajar dengan mata hati dan dengan hati terbuka. Berlapanglah dada ! Lihat dan amat sekeliling kerana disitu ada yang boleh dipelajari. Dalam hidup ini kalau hanya duduk disatu tempat dan mengulang perkara sama, mengikut kata hati tidak akan ke mana. Cuba bertoleransi dan belajar dari alam. Moga semua dapat merasa dan memberi. Terima Kasih Allah. 





nota kaki : Giving doesn't make you get less. Memberi tidak bermakna kamu dapat kurang :)




2314pm
Meja Belajar Putih, 
Sanggar Rasa, 
Capa Sehremini, Istanbul, Turki 

No comments:

Post a Comment