Pages

Monday 24 December 2018

#reviewmovie The Accidental Detective 2 : In Action




Pada malam semalam saya telah memutuskan untuk menonton filem bagi menghabiskan waktu malam minggu sebelum memulakan minggu baru. Saya membuat keputusan untuk memilih Filem ber genre aksi, penyiasatan dan komedi berjudul The Accidental Detective 2 : In Action. Filem ini berdurasi selama 116 minit. Diarahkan oleh sutradara Lee Eon Hee dan diterbitkan dibawah syarikat CJ Entertaiment. Filem ini telah mula ditayangkan di pawagam Korea Selatan pada 13 Jun 2018. Filem ini adalah sekual daripada Drama The Accidental Detective. Saya mengikuti dekat drama tersebut cumanya yang saya boleh simpulkan secara ringkas adalah filem ini adalah gabungan antara drama The Accidental Detective dan Live 2018. Kedua pemeran utama cerita ini adalah pemeran watak utama dari drama yang saya nyatakan. 

Berbalik kepada filem ini, pelakon utama bagi filem ini adalah Kwon Sang Woo sebagai Kang Dae Man (pemilik kedai komik yang bercita-cita untuk menjadi detektif), Sung Dong Il sebagai Noh Tae Soo (pegawai polis yang berpangkat detektif yang dikenali sebagai white shark) dan Lee Kwang Soo sebagai Yeochi (seorang hacker yang mempunyai agensi perisikan siber rahsia). Kang Dae Man dan Noh Tae Soo telah bekerjasama membuka syarikat penyiasatan sendiri tanpa memberi tahu isteri masing-masing. Pada mulanya mereka tidak mempunyai sebarang kes dan kisah penyiasatan mereka bermula apabila mereka berada di balai polis tempat Noh Tae Soo pernah bertugas. 

Plot cerita ini bermula apabila Kang Dae Man telah ditahan polis ketika sedang menampal stiker promosi syarikat mereka di tandas balai polis tempat Tae Soo pernah bekerja. Beliau yang pernah mendapat augerah Citizen telah ditahan atas tuduhan mengintai ditandas perempuan. Pada waktu itu juga mereka terdengar rayuan seorang wanita yang sedang hamil yang meminta pihak polis membantu membuka kes penyiasatan kematian tunangnya. Dae Man yang begitu cekap mendengar terus menuju ke arah wanita tersebut dan memberikan kad serta menawarkan servis penyiasatan. 

Sejurus selepas itu mereka memulakan penyiasatan kes tersebut. Pengembangan plot filem ini adalah sangat menarik dengan sikap dan keletah kedua-dua watak utama yang saling tak tumpah seperti Sherlock Holmes. Noh Tae Soo lebih tenang kerana beliau adalah pegawai penyiasat yang berpengalaman dan Dae Man adalah seorang peminat komik penyiasatan yang berkecimpung dalam dunia penyiasatan sebenar. Dalam pada mereka melakukan penyiasatan, satu watak baru diperkenalkan iaitu Yeochi seorang pakar dalam scamming dan voice pishing. Beliau adalah penyeri dalam filem ini yang mempamerkan keletah yang lawak. Siapa yang kenal dengan Lee Kwang Soo pasti cukup mengenali beliau yang bersahaja dan versatile dalam lakonan. Yeochi telah memberikan khidmat mengesan seorang dari kawan kepada tunang wanita yang mengupah mereka. 

Dalam misi penyiasatan, mereka telah mengunjungi sekolah anak yatim yang pernah dihuni oleh mangsa yang hilang dan dari situ satu per satu kisah kematian beberapa penghuni di tempat tersebut muncul. Mereka pada mulanya merasakan pemilik sekolah tersebut tidak mempunyai kaitan dengan kematian ahlinya tetapi sedikit demi sedikit misteri kematian bekas penghuni terungkai dengan penemuan hubungan kematian mereka dengan seorang bernama Kim Jae Min. Pada awalnya kes dianggap telah berakhir akan tetapi seseorang bernama Venom telah muncul dan menjadikan kes yang dianggap telah selesai belum lagi terungkai sepenuhnya. 

Setelah dikaji dengan teliti dengan bukti-bukti yang ada Kang Dae Man telah dapat merungkaikan kes kematian penghuni rumah anak yatim tersebut bukanlah disebabkan oleh Insurance scamming tetapi Organ Harvesting. Pemilik rumah anak yatim itu yang berwajah seperti malaikat sebenarnya villain sebenar! Klimaks filem ini adalah apabila mereka cuba menjejak tunang client mereka dan akhirnya menemui dan mengakhirkan rancangan jahat menjual organ tunang client mereka. 

Dari pandangan saya, saya sangat suka cara penyusunan plot cerita ini. Ia tersusun dan dikembangkan dengan cara yang menarik. Selingan lawak jenaka dimasukkan supaya cerita ini tidak terlalu berat dan plot twistnya mendebarkan. Saya berikan 7/10 rating sebagai seorang peminat tegar cerita korea. 





nota kaki : Sherlock Holmes adalah detektif terulung di zaman renaissance Eropah. Beliau sangat bijak dalam penyiasatan dan tiada kes yang tidak pernah dirungkai olehnya. 

No comments:

Post a Comment