Pages

Wednesday 24 December 2014

Sultan Ahmet Camii @ Masjid Sultan Ahmet


Bismillahirahmanirrahim.

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha pemurah. 



                 Alhamdulillah hasrat di hati untuk menulis semakin dipermudahkan dan inshaAllah akan diteruskan dari hari ke hari dan konsisten setiap hari inshaAllah. Kali ini saya ingin entri saya adalah berkenaan Masjid Sultan Ahmet yang juga dikenali sebagai Masjid Biru. Seperti yang sedia maklum, masjid ini antara lambang kemegahan pelancongan di Turki dan bagi saya pula masjid ini lambang kegemilangan Islam. Kedudukan masjid ini terletak bertentangan Aya Sofia menjadikannya sebuah bangunan yang sangat dihormati dan pertunjuk kebesaran Islam. Pembinaan masjid ini mengambil masa 7 tahun setengah secara kesuluruhan. 
               



      Masjid Sultan Ahmet telah diilhamkan oleh Sultan Ahmet 1( 1590-1617) telah bermula pada tahun 1609 dan siap sepenuhnya pada tahun 1617.Sedikit info tentang Sultan Ahmet 1, baginda adalah Sultan Uthmaniyyah yang ke 14 dan memegang tahta selama 14 tahun sebelum meninggal dunia sewaktu berusia 28 tahun. Sewaktu umur baginda 19 tahun, beliau telah mengarahkan Mehmet Aga untuk membina Masjid tersebut dan baginda sendiri bersama terlibat dalam proses pembinaan masjid.


        Pembinaan masjid telah dilaksanakan oleh pelajar Mimar Sinan yang bernama Sedefkar Mehmet Aga dibawah selian Mimar Sinan sendiri. Selepas Mimar Sinan meninggal dunia Mehmet Aga diangkat sebagai ketua arkitek untuk kerajaan Uthmaniyyah. Sejurus dilantik sebagai ketua arkitek, tugasan pertama beliau adalah melaksanakan restorasi keatas Kaaba dan talang kaabah. 
      
  Fungsi masjid di zaman kerajaan Uthmaniyyah tidak hanya tertakluk pada masjid sebagai pusat beribadah tetapi masjid yang dibina dilengkapi pelbagai kemudahan. Di antara kemudahan terdapat diperkarangan kompleks masjid termasuk hospital, madrasah, sekolah menengah dan rendah, pasar serta makam diraja. Selain itu, sebuah bilik disediakan untuk pakar astronomi yang dipanggil muvakkithane (rumah masa) tempat untuk menentukan waktu solat serta perkiraan kalendar Islam. 


antara pintu yang terdapat di masjid 

                                        



 Pandangan dalam masjid Sultan Ahmed





penulis bersama sahabat 

perkarangan masjid 

penulis bergambar di hadapan masjid 

gambaran masjid biru dari taman di antara Masjid dan Aya Sofia


nota kaki: Sungguh setiap binaan masjid di Turki ini dipengaruhi seni bina agung gurunya iaitu Mimar Sinan. Ini dapat dilihat pada reka bentuk dan penggunaan marmar beserta abstrak lukisan yang digunakan untuk menghiasi reka dalaman masjid. Masjid ini juga adalah tempat yang paling saya suka untuk menenangkan fikiran disaat kegusaran. Sejauh-jauh Umraniye saya sanggup merentas bosphorus ke tempat ini.

No comments:

Post a Comment