Pages

Tuesday 12 March 2019

Nota Sihat Rara


Bismillahirahmanirahim

fashion crime setiap kali ke gym


Sejak awal tahun yang lalu, saya telah mulakan sesuatu ke arah gaya hidup sihat dan semestinya untuk lebih cantik. Mungkin bunyinya agak cliche akan tetapi ini adalah hasrat yang saya nak buat dan pernah buat tetapi terkandas di tengah jalan. Sekarang kembali ke landasannya walau terkadang ada terkeluar dari landasan. Seperti tajuk diatas, saya sudah mulakan semula gerakan untuk lebih sihat. Bagi yang mengenali saya mungkin tahu yang saya ini seorang yang berbadan gempal dan comel. Walau bagaimanapun saya mempunyai hati serta jiwa yang besar (estaghfirullah puji diri pula). Saya seorang yang aktif akan tetapi berat badan terkadang menjadi faktor saya berasa kurang keyakinan diri. 

Ya mungkin ada yang kata jangan lihat pada rupa dan badan tetapi disini saya ingin tekankan bukan saya malu dengan bentuk badan sedia ada cumanya alangkah baiknya sekiranya dapat dikurangkan. Dapatlah bergerak lebih aktif dan sihat. Mengikut ruangan forum Utusan Malaysia statistik mereka yang obese di Malaysia pada 2018 mencatatkan kadar 5.5 juta dan saya termasuk dalam jumlah itu. Mengerikan pada hemat saya. Jumlah ini meningkat dari hari ke hari dengan kepelbagaian jenis makanan dan minuman yang terdapat di Malaysia. 

Syurga makanan 

Tidak dapat disangkal lagi Malaysia adalah syurga makanan. Akan tetapi pengambilan makanan perlulah setara dengan aktiviti yang dilaksanakan. Rakyat Malaysia terkenal dengan sikap ingin mencuba dan bila sahaja ada makanan baru diperkenal atau makan hipster yang viral pasti dengan ramainya pergi mendapatkan makanan tersebut. Kebanyakan makanan ini pada perhatian saya mengandungi kadar gula dan garam yang tinggi. Walaupun saya dahulu juga menyukai aktiviti food hunting saya lebih berhati-hati sekarang kerana gerun dengan after effect makanan tersebut. 

Saya fikir tidak salah sekiranya kita ada cheat day tetapi jangan setiap hari cheat day dan gym day sehari sahaja. Makanan kita kaya dengan rempah dan rasa, memilih makanan yang betul juga serta makan dengan kuantiti yang betul dapat memberi kesan yang baik kepada diri. Win win situation dimana kita dapat rasa dan ikut peredaran serta kekal sihat. 

Rara sihat plan

Mungkin agak over tajuk yang saya gunakan. Mana taknya ia bunyi seperti sudah berhasil sedangkan baru lagi saya mulakan misi ini. Tujuan saya menulis ini adalah untuk memberi motivasi pada diri dan sentiasa mengingatkan diri yang saya boleh melakukannya dan mampu. Kalau nanti saya terhilang motivasi untuk sihat post ini dapat memberikan saya semangat semula. Berbalik kepada rara sihat plan, sekarang ini saya masih mengamalkan intermittent fasting, detox dan gym training. 

Perkara paling sukar setakat ini adalah untuk mengawal makan dan istiqomah. Payah tetapi saya pasti keputusan diakhirnya yang paling penting. Mohon semua doakan ye!

Intermittent fasting 


Intermittent fasting atau diet puasa adalah satu metod mengatur pola makan dengan cara berpuasa makan selama beberapa waktu, namun begitu anda masih boleh mengkomsusi minuman. Sama seperti puasa di bulan ramadhan dengan pengecualian boleh minum. Minuman yang dibenarkan hanyalah yang mempunyai 0 kalori seperti air mineral, teh hijau dan kopi hitam tanpa gula.  Durasi diet ini tergantung kepada individu. Untuk permulaan dinasihatkan untuk mencuba selama 12 jam kemudian naikkan kepada 14 jam, 16 jam dan 20 jam. Saya sendiri telah melakukan ini sehingga tahap 16 jam. 


Sekiranya newbies lagi dinasihatkan untuk melaksanakannya secara berselang hari. Semasa waktu berbuka atau feast dinasihatkan mengambil makanan yang penuh serat dan protein. Kurangkan makanan bergula dan berminyak untuk mendapatkan hasil lebih baik dan turun lebih banyak berat. Tujuan diet ini adalah untuk membersihkan sistem penghadaman dan melatih diri untuk mengawal pengambilan makanan secara berlebihan. 


Bersenam 

Untuk tajuk ini saya tidak ada spesifik cadangan kerana saya sendiri mengambil keputusan untuk ke gym. Alhamdulillah saya telah mula ke gym dan syukur juga kerana gym yang saya lawati hari-hari adalah gym untuk wanita. Disitu saya boleh bersukan tanpa rasa malu dan segan. Di gym tersebut saya disediakan personal trainer, akses kepada kelas-kelas dan alatan bersukan yang lengkap dan canggih. Masih ingat lagi hari pertama rasa malu dan semput sebab langsung tidak fit. Melangkah ke hari - hari seterusnya saya lebih happy dan confident kerana bersukan did make me healthy and happy. Rakan-rakan di gym juga sangat positif dan sentiasa memberi dorongan walaupun terkadang macam ayam dan itik kerana batasan bahasa. Saya sarankan bagi mereka yang tidak boleh disiplin ( macam saya) part bersenam untuk mendaftarkan diri ke gym kerana akan dipandu cara bersenam serta dipantau. 

jadual regime di gym saya


 Akhir kata mohon doakan saya terus istiqomah  untuk sihat dan dapat memberi inspirasi kepada yang di luar sana untuk mula menjadi sihat. Bila badan sihat otak kita pun jadi sihat juga dan positif selalu! 


nota kaki : semasa post ini ditulis badan tengah sakit-sakit sebab muscle sedang membentuk. 




No comments:

Post a Comment