Pages

Friday 11 January 2019

Snowfall 2019


Bismillahirahmanirahim



Hari Selasa lepas saya mengambil keputusan keluar rumah dan menuju ke Sultan Ahmet Mosque untuk mengambil gambar. Dari malam sebelumnya snow turun ringan seperti taburan gula icing diatas kek meliputi kota Istanbul. Sedari maklum sebelumnya saya tidur agak lewat menanti turunnya salji dengan penuh harapan lebat sehingga meliputi keseluruhan Istanbul. Tetapi seperti tahun sebelumnya tidak lebat mungkin kerana faktor perubahan iklim di Istanbul khususnya. Kalau di daerah lain ribut salji melanda sehinggakan sekolah terpaksa ditutup.

Saya pergi ke kawasan Sultan Ahmet bersama teman rumah saya Salsabila. Kami keluar rumah dalam kurang lebih jam 10 pagi. Sepanjang perjalanan saya sungguh teruja melihat salju putih meliputi jalan, tidak kurangnya pada pokok dan kenderaan. Sesampai kami di Sultan Ahmet saya seperti anak kecil yang kegembiraan kerana salju turun lagi. Berjalan ke depan masjid sambil play tourist mengambil gambar. Setiap tahun sewaktu musim salju saya pasti akan ke tempat wajib saya mengambil foto. Bukan apa tahun berlalu dan mungkin size juga berbeza juga.

satu gambar dengan Salsabila

Kami bersua foto dan kemudian Salsabila pergi kerana ada mesyuarat. Saya sendirian duduk di hadapan tempat duduk menghadap masjid biru. Tidak lama kemudian saya telefon mama dan kami bervideo call sambil melihat landskap yang indah. Harapan saya satu hari nanti mama juga boleh duduk disebelah saya sambil melihat view ini tika musim salju. Habis dengan mama sambung pula dengan Nisa Rosli. Dia yang ketika itu di dorm di Umraniye. Mulalah kami bertutur dalam bahasa Turki kerana ramai sekali pelawat dari Malaysia yang lalu lalang di depan saya. Tangan saya mula bertukar merah dan kejung kerana sejuk dan tiba-tiba ribut salju melanda kawasan yang duduk tadi. Terpaksalah saya meneruskan langkah ke tempat lain sebab sejuk tak terhingga.

video call bersama mama 

Saya berjalan ke depan Hagia Sophia dan kemudian menuju ke Gulhane. Saya berharap untuk mencari kucing sebab nak beri makanan tapi malangnya tiada pula. Mungkin disebabkan sejuk mereka berteduh ditempat yang lebih panas. Berjalan di gulhane seorangan dengan cuaca yang nyaman. Terus selepas itu saya ambil tramvay menuju ke Capa dan terus ke kedai kopi untuk membeli secawan kopi. Waktu sejuk ni dapat hirup kopi panas sangat mengasyikkan.!


Dari dopamine saya lajukan langkah pulang ke rumah kerana tak sabar nak buka puasa. Oh ye saya baru sahaja mulakan "intermittent fasting". Intermittent fasting ini adalah amalan untuk memberikan perut kita berehat dan makan pada waktu tertentu. Ini dapat melatih kita untuk mengawal makan dan memberikan kerehatan pada badan kita. Yela mana taknya selama ini asyik belasah makanan je. Cara kawalan makan ini adalah sama seperti puasa bulan ramadhan cumanya kita dibenarkan minum air sewaktu sedang berpuasa. Mohon doakan saya dipermudahkan ye dan dapat kurangkan berat untuk lebih sihat :)


Gulhane Park

Akhir kata, musim sejuk dan waktu salju turun adalah saat yang paling saya sukai dan tunggu. Salju cepat cair dan indahnya hanya bisa dilihat sebentar sahaja. Kena hargai kecantikan ini kerana ia hanya seketika. Kalau dah berlalu pergi pasti dirindui. Terima kasih Allah kerana ruang dan peluang yang diberikan untuk melihat keindahan ciptaanmu.

Sultan Ahmet Mosque


nota kaki : Seni cok özledim. 

No comments:

Post a Comment