Pages

Monday 19 April 2021

#notaramadhan Hari ke 7

 

Bismillahirahmanirahim 




Alhamdulillah thumma alhamdulillah. Hari ini masuk hari ke tujuh kita berpuasa. Alhamdulillah hari ke tujuh juga kita dapat berterawikh inshaAllah dan Alhamdulillah hari ke tujuh juga kita dapat bersahur dan semua ini biiznillah (dengan izin Allah). Hati saya terpanggil untuk menulis dihari ini. Di hari yang saya paling suka nombornya iaitu 7. Kenapa 7? Sebab saya dilahirkan di bulan 7. Hehe. Setakat 7 hari ini apa yang telah anda semua capai? Saya juga sentiasa bertanya pada diri saya juga.

Kalau sedari mula ramadan ada yang telah mula berhijab @ bertudung, tahniah saya ucapkan. Kalau ada yang berniat untuk bertudung tahniah juga saya ucapkan. 

Kalau sedari mula ramadan ada yang dapat solat terawikh dan konsisten solat terawikh dan witir tidak kira berapa rakaat, 8, 16, 20 tahniah saya ucapkan. Kalau ada yang berniat untuk melakukannya tetapi punya kekangan tahniah juga saya ucapkan. 

Kalau sedari mula ramadan ada yang cuba konsisten buat qiamulail, tahniah saya ucapkan. Kalau ada yang berniat untuk lakukan sedemikian tapi belum mampu tahniah saya ucapkan. 

Kalau sedari mula ramadan ada yang cuba kawal makan, tahniah saya ucapkan. Kalau ada yang berniat untuk mengawal tapi belum buat perlahan tahniah saya ucapkan. 


Kenapa saya ucapkan tahniah walaupun yang kedua tidak dapat melakukan atau menyelesaikan dan hanya berniat untuk lakukan? Sebab inna ma al a'malu bin niatti (setiap yang kita lakukan perlu dimulakan dengan niat). Lihat sahaja pada solat kita perlukan niat untuk mulakan dan ia adalah salah satu rukun solat. Jika tidak dilakukan tidak sempurna. Sama juga dengan puasa, kita perlu berniat puasa kerana ia adalah salah satu rukun puasa. InshaAllah Allah mengetahui niat kita dan akan perkenankan ganjaran walaupun dengan berniat. Tetapi ingin saya ingatkan sebaik-baik niat adalah niat kerana Allah dan disusuli dilaksanakan kerana Allah. Diharap kita hindari hati dan diri kita dari berniat perkara yang tidak disukai Allah. Niat juga adalah pembuka pintu kepada kebaikan dan penunjuk arah perkara dan matlamat kerjaan yang kita ingin lakukan. 




Seminggu berlalu saya rasakan seperti sehari singkatnya. Hidup kita dan hari dah semakin pendek ke? Tempoh dari pagi ke malam juga terasa pendek. Ada dua possibility antara saya gunakan waktu dengan bermanfaat ataupun sebaliknya. Moga Allah tahu apa yang saya kerjakan dan redhakannya dengan ganjaran. Suka ingin saya kongsikan satu perkara. Di bulan ramadan kali ini salah satu niat dan hajat saya adalah untuk menghabiskan baca buku MizzNina - Light for the Lost Soul. Jujur saya katakan saya mula jatuh hati dengan buku ini sedari muka surat pertama. Sekarang saya dibahagian pendahuluan. Saya tak sabar rasanya nak habiskan dan selami kandungan buku ini yang ditulis terus dari hati oleh mizznina. Cara penghasilan buku ini pula tak tumpah seperti Mizi Wahid (mentor projek buku dia). Doa saya dalah satu hari nanti saya dapat berkerjasama dengan Mizi Wahid dan Mizznina juga. (sebut Amin). Penuh dengan pengalaman, nasihat, juga ada poem yang dimasukkan. Menariknya ada juga QR CODE untuk kita scan dan dapat access ke music untuk didengar sewaktu membaca. Penjelasan secara lebih lagi dalam youtube or QALBYAPPS. Moga usaha Mizznina mengejar mardhatilah dan rahmat ALLAH diberikan ketetapan hati dan minda. 




Bagi yang baru mahu memulakan habit baru, melunaskan niat yang dipasang awal ramadan teruskan. Kita masih berbaki kurang lebih 22 ke 23 hari untuk melaksanakannya. Tidak terlambat mahupun cepat. Seperti mati dan jodoh. Allah dah janjikan tak lambat tak cepat tapi tepat pada waktunya. KUN FA YA KUN. Bagi yang telah mula saya doakan agar istiqomah sehingga selepas ramadan dan terus terusan sampai kita masuk syurga Allah inshaAllah. 

Allah berfirman dalam sebuah hadis qudsi,

"Aku menyesuaikan diri dengan sangka hamba-Ku terhadap Ku. Dan Aku bersamanya ketika ia mengingat Ku. Apabila ia mengingat-Ku dalam hatinya, Ku ingat dia dalam hati-Ku."

"Kalau dia mengingat-Ku dan menyebut-nyebut Ku di depan umum, maka Ku ingat dan Ku sebut-sebut dia di khalayak yang lebih baik. Siapa yang mendekat kepada-Ku sejengkal, Aku mendekat kepadanya sehasta. Dan siapa yang mendekat sehasta, Aku akan mendekat kepadanya sedepak."

"Dan siapa yang datang kepada Ku dengan berjalan, Aku datang menyambutnya dengan berlari," 


Moga kita tergolong dalam orang yang sentiasa mahu mengejar mardhatillah Allah. Moga kita dimasukkan ke dalam syurga, dimudahkan mizan, ditetapkan jalan menuju Allah. Doakan saya juga istiqomah ye. Saya doakan buat mereka yang membaca blog ini. Moga kita sama-sama berjalan menuju Allah SWT. Juga saya doakan sahabat-sahabat yang hilang, Allah tunjukkan jalan untuk pulang padaNya. Kerana Allah sayangkan setiap satu ciptaanNya dan kita adalah salah satu ciptaan teragung telah diciptakanNya. 


Salam Ramadan 1442H 


-mira- 

Taman Harmoni, 

Masjid Tanah Melaka.


No comments:

Post a Comment