Pages

Wednesday 13 May 2020

Misi Pulang IST-KL (bahagian 1)


Bismillahirahmanirahim...


Burung besi yang membawa kami PULANG


16 April 2020, setelah hampir tujuh bulan di Turki untuk mulakan PhD akhirnya saya berangkat pulang ke Malaysia. Kali ini hampir berkali-kali perasan di bolak balik antara nak balik atau tidak. Mana tidaknya, Istanbul kini seperti rumah kedua dan sebati dengan diri. Bukan tak sayang Malaysia tetapi disini jalan hidup saya sedari hampir enam tahun yang lalu. COVID 19 menjadi asbab untuk saya pulang kali ini. Pada mulanya, saya tidak merasa keperluan untuk balik. Juga kami dikhabarkan 600 usd adalah jumlah yang perlu dibayar jika mahu pulang bersama pesawat sewaan khas kerajaan Malaysia ke Turki. Semasa pengumuman pertama tentang penerbangan saya mengambil keputusan memujuk mama untuk memberi restu tinggal sahaja di Turki. Sama juga saya tanyakan perihal ini kepada si Dia, jawapnya mudah dengar cakap mama. Selepas berjaya pujuk mama untuk merelakan saya tinggal saya mula tenang dan menjalankan aktiviti harian seperti hari-hari biasa. Sampailah bila satu kes positif di Turki melangkau ke 5000 ke 6000 kes sehari. 

disini tempat yang terbaik untuk melihat matahari naik
tempat inspirasi menulis thesis master
dan untuk PhD
Pada ketika itu perihal rayuan rakyat Malaysia yang mahu pulang dari Turki telah memasuki berita utama di Malaysia. Saya yang pada asalnya tenang dihubungi bertalu-talu oleh rakan dan keluarga. Masa itu saya fikir perlu ke saya rasa risau? Kerana saya masih ada atap di kepala, ruang bilik sendiri dan bekalan makanan yang mencukupi. Tidak lama kemudian mama menghubungi dan menyatakan ramai saudara mara bertanya tentangku. Ada juga yang menyeru mama memanggilku pulang. Masa ini saya kembali tak tenang. Hari mendatang dengan kiraan detik waktu dan setiap sujud saya doa agar diberi petunjuk untuk pulang atau tidak. Akhir untuk menentukan keputusan saya meminta mama menghubungi pak ngah Jaafar (abang kepada arwah baba) untuk pendapat. Pak ngah yang merupakan mantan pengarah hospital melaka dan hospital Tuanku Jaafar, Seremban menasihatkan saya pulang sekiranya ada chartered flight. Saya akur dengan pendapat pak ngah dan mula menghubungi MASAT jika ada tempat kosong untuk saya turut serta pulang. 

sunrisa yang dirindui
Pada mulanya, pihak MASAT mengkhabarkan tiada tempat kosong kerana sudah penuh semuanya. Saya sudah mula berasa resah gelisah kerana mana tidaknya, tak pasti lagi dapat pulang bila sudah berasa ingin pulang. Jauh juga merenung apakah yang akan berlaku disini dan akan adakah peluang untuk saya bertemu keluarga. Teringat saya lagi di tengah malam 13 April kalau tak silap Zharif menelefon saya dan menawarkan peluang untuk pulang. Tanpa berfikir panjang saya terus bersetuju. Keesokan paginya, Zharif kembali menelefon dan kali ini adalah untuk meminta saya bersama menjadi team beliau untuk misi PULANG MASAT. Waktu ini saya dah mula rasa seperti menjalankan sesuatu yang besar. Macam mission impossible pun ada. Mana tidaknya tugasan kami adalah memastikan pelajar Malaysia yang ingin pulang dibawa ke Istanbul dengan selamat dan sempat sebelum kapal terbang take off membawa kami pulang ke Malaysia. 

Masih saya ingat team kami hanya ada lima orang sahaja, Zharif, saya, Char, Raden dan Salsabila. Itu sahaja tetapi perform (masuk bakul angkat sendiri). Oh ye team ini ditubuhkan sejurus selepas kami dimaklumkan yang penerbangan kami akan bertolak dua hari lagi. Bayangkan dalam waktu yang singkat perlu sedia serba serbi. Kami bahagi tugas kepada tiga, team makanan, team luar Istanbul dan team dalam Istanbul. Saya ditugaskan menyediakan makanan, minuman serta topeng muka untuk semua penumpang pesawat yang pulang. Jumlah kurang lebih 400 orang dan alhamdulillah Allah mudahkan urusan saya. Kemudian bagi team luar Istanbul yang paling mencabar, ini kerana misinya adalah untuk membawa kurang lebih 69 orang pelajar dari luar Istanbul (kurang lebih 15 negeri) dan ada diantara mereka yang perlu naik bas hampir 17 jam kerana jalan udara dan keretapi tidak berfungsi. Pergerakan dari satu bandar ke bandar yang lain juga mencabar dengan mereka perlu keluar untuk dapatkan pengesahan gabenor negeri untuk melintas negeri. Sampai satu ketika kami bertikam lidah dengan wakil gabenor dan polis kerana birokrasi setiap negeri atau bandar berbeza. 



Saya malam sebelum itu susah nak lelapkan mata. Iyalah secepat itu keputusan untuk pulang dan meninggalkan harta saya (buku) membuatkan saya sebak. Apakah akan ada peluang saya pulang dan membaca serta menatap buku-buku tersebut lagi? Hanya Allah sahaja yang tahu. Selepas bergelut mengemas beg berejam lamanya sayapun melelapkan mata. Kurang lebih untuk dua jam sahaja kerana saya perlu bergegas menuju ke lapangan terbang seawal jam tujuh pagi waktu tersebut. Pagi itu saya menung panjang, melihat matahari terbit dari tingkap bilik saya yang menjadi ruang paling saya suka dan sayang. Ditambah pula bilik ditata hias warna putih saya pandang sekeliling dan berdoa agar diberi rezeki pulang kesana. Dengan kenderaan sewaan saya , naa dan Zharif bergegas ke lapangan terbang untuk menguruskan pelajar yang pulang. Setibanya kami di lapangan terbang, kawalan ketat di pintu masuk memberi kesukaran buat kami. Dengan pantas kami bertugas terus memberi kerjasama dengan pegawai polis di pintu utama kerana majoriti pelajar yang sudah tiba dari dalam dan luar istanbul tidak boleh bertutur fasih dalam bahasa Turki. 

bersama adik rumah yang juga berpartisipasi sebagai volunteer PULANG
Habis diluar didalam lapangan terbang saya rasa habis satu airport saya tawaf kerana mudik kesana kesini memberi arahan pada mereka yang sudah masuk. Komiti yang sampai sikit jadinya yang sikit ini perlu pantas. Sampai satu tahap itu saya jadi seperti ketua padang kawad memberi arahan kepada semua. Bayangkan seorang kawal dekat kurang lebih 300 orang. Memang macam Spartan war la gamaknya. Bangga sat sebab suara sendiri bergema di airport yang digelar the biggest in the world and Europe. Saat yang ditunggu telah tiba, saya dan komiti akhirnya menjadi yang terakhir menuju ke  anjung perlepasan. Dengan masa yang limited nak tercabut kaki sebab seharian tak duduk dan perlu bergegas ke pintu perlepasan kalau tidak selamat tinggal. Terasa kosong sekali lapangan terbang ini kerana tiada satupun kedai yang dibuka didalam ruang perlepasan. Pada hari tersebutpun hanya ada 3 penerbangan dan semua itu adalah chartered flight. Flight yang mengambil kami adalah flight air asia yang kebetulan baru habis menjalankan misi ke Bosnia untuk menghantar bekalan topeng muka untuk rakyat Bosnia. 

Sampai di pintu perlepasan ground manager memerli saya. Saya gelarkan orang tersebut X bey.

" Sen patronsun degil mi? Neden gec geliyor? Ucak hemen simdi gidecek. "
(Awak bukan ketua tadi ke? kenapa lambat sangat datang? Kapal terbang dah nak terbang dah.)

team volunteer pulang 
Saya hanya mampu sengih dan berlari masuk ke dalam kapal terbang. Sudah tidak kisah kerana terlampau penat dan hanya mahu tidur dan berehat. Saya yang mulanya gemuruh nak naik flight sampai lupa perasaan itu. Masuk pesawat semua pandang dan saya berlalu ketempat duduk yang terletak di barisan tengah dan tempat duduk tengah. Air asia sempit untuk saya yang plus size tetapi syukur dan bersabar dengan tempoh 10 jam tidak bergerak kemana-mana. Alhamdulillah, sepanjang penerbangan kami baik sahaja, melewati air turbulence pun yang saya kira mild impaknya. Saya rasa barangkali rasa takut saya sudah hilang. Alhamdulillah. Bolehlah mula terbang ke mana-mana tanpa takut lagi. 10 jam dalam kapal terbang, dikiri Hazim (junior dari Ankara) dan kanan seorang pelajar basaksehir yang menjadikan tangan saya bantal. Nyenyak sungguh dia tidur. Dunlopillow la katakan. Saya bangun dan tidur sepanjang perjalanan kerana penat. Kami disajikan makanan Malaysia sebanyak dua kali, satu makan malam nasi bersama daging masak hitam dan sarapan nasik goreng kampung bersama itu dibekalkan air mineral spirtzer. Pergh sedap tak terhingga. 

Selepas sepuluh jam kami tiba dan selepas keluar dari pesawat pengalaman tidak akan dilupakan bermula ...........

Malaysia saya PULANG




bersambung ... 


nota kaki : Dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung. Aku sudah PULANG :) 




No comments:

Post a Comment