Pages

Tuesday 7 April 2020

Dumpling rumah kita :)


Bismillahirahmanirahim. 




Sejak COVID 19 membuatkan kita semua duduk di rumah, banyak sekali resepi muncul dikongsi di sosial media. Pasti semua akan mencuba resepi tersebut untuk menghabiskan waktu lapang. Dari Dalgona ke Milo cupcake. Dari roti ke pelbagai lagi. Kami pelajar diluar negara juga tidak terlepas menyertai hype ini. Cumanya kami di Turki ini kebanyakan memilih untuk self kuarantin kerana hanya mereka yang berumur bawah 20 tahun dan atas 65 tahun sahaja yang dilarang keluar dari rumah. Berbalik kepada masak-masak dan resepi, saya dan adik-adik rumah ada juga mencuba beberapa resepi di rumah yang kami teringin nak cuba. Antaranya Dalgona, sedap tapi terlalu manis bagi saya kerana saya tidak berapa gemar minum kopi bersama susu dan gula. 

Bila berada dirumah dan tidak keluar ini banyak sungguh mengidam nak itu dan ini, tambahan pula kedai yang selalu kami pergi tutup dan kami perlu menyediakan makanan tersebut sendiri. Yes, the afford put to make it surreal but the time and taste is amazing (masuk bakul angkat sendiri). Jadinya setelah 2 minggu mengidam saya mengajukan cadangan kepada adik2 rumah untuk membuat dumpling. Disebabkan tiada dijual kulit dumpling di market kami mengambil keputusan untuk melakukannya dari zero. Bahan - bahan untuk buat dumpling sangat asas dan mudah diperoleh cuma afford dia fuh. Saya faham kalau kita ke kedai dan harga dumpling tu mahal walaupun hanya beberapa ketul. Alang-alang tu saya kongsikan resepi dumpling kami di bawah :


Resepi dumpling rumah kita :) 
Kulit dumpling 

2 cawan tepung 
3/4 cawan air separa panas (boleh tambah air atau agak-agak kalau masih kering)

Isi dumpling 

700 gram daging kisar
1 bawang holland 
7 ulas bawang putih 
5/7 biji cendawan butang segar
1 batang carrot 
garam 
gula 
serbuk lada hitam 
1/2 sudu sos tiram 
secukup rasa 

dan sebanyak mungkin kasih sayang :) 


Langkah-langkah 

Kulit dumpling

1. Satukan tepung dan air dalam satu bekas besar.
2. Uli adunan sehingga sebati dan rehatkan selama 10-15 minit didalam plastik. 
3. Ulang uli dua kali selama 5 minit dan rehatkan 
4. Setelah itu golekkan dan potong mengikut size yang diinginkan 
tangan salah seorang housemate saya. Dia incharge uli tepung

5. Cara untuk membentuk pastikan guna roller untuk bulatkan dan pastikan tengah tebal dan luar nipis

potong ikut size yang dikehendaki, bentukkan itu suka hati 

berapa kali saya rol bentuknya jadi begini. Ini barulah dikatakan dibuat dengan cinta

Inti 
1. Potong kesemua bahan untuk inti dan gaul di dalam satu bekas (gaul sebati bersama kasih sayang ye)


potong sebegini dan kemudia masukkanlah daging kisar, garam, gula,sos tiram, lada hitam dan secukup rasa.
 

Selepas kulit siap masukkan inti kedalam kulit dan siap untuk di rebus, steam atau goreng. Kami tempoh hari rebus dan steam di makan bersama cili cicah cara cina yang dibuat khas oleh adik rumah saya Salsabila. Saya juga buah sup ayam menggunakan rangka ayam untuk hirup-hirup. Oh ye kalau ada nak cuba buat cili cicah tu resepi dia saya kepilkan sekali di bawah. 

Resepi cili cicah/minyak cili 

1. panaskan 6 sudu minyak di dalam kuali ke, periuk ke 
2. bila minyak dah  masak masukkan chilli flakes dan sedikit garam 
3. Dah siap mudahkan 

Paling best dan indah adalah moment kami buat masakan itu bersama. Yela walaupun duduk serumah tak selalu kami dapat habiskan waktu memasak bersama. Waktu inilah kami makan bersama, berborak, tengok movie dan memikirkan resepi apa lagi yang kami nak buat. Hehehe. Waktu tu pulak cuaca sejuk yang amat dan dapat makan sup panas bersama dumpling dan minyak cili ditabur pula daun ketumbar. Fuhhh. Nikmat tuhanmu yang mana kau dustakan. Harapnya kami dapat istiqomah buat perkara ini sama-sama. Sebab inilah indahnya duduk bersama diluar negara. Bila masak sama-sama, makan sama-sama, gaduh sama-sama dan on top of everything, sayang antara satu sama lain. Ok whats next for this week :) 

versi sup 


versi steam


nota kaki : jangan tanya kalau kami naik berat sama-sama lepas tempoh pandemik ni. Haha 

No comments:

Post a Comment