Pages

Wednesday 11 November 2020

Tahun ini tahun aku sendiri

 




Tahun ini ku rasa seperti singkat

Atau mungkin tidak lansung ada apa apa

Atau juga aku yang terleka

Kerana berlalunya ia seperti kerdipan mata

Yang pergi tapi tidak diletak erti 


Tahun ini ku rasa selalu emosi 

Mungkin kerana tidak gerak ke sana sini 

Atau hanya terperangkap dalam alam mimpi 

Juga fantasi yang terkongkong dalam diri 


Tahun ini ku rasa berjiwa 

Kerana dekat dengan keluarga 

Dekat juga dengan sayang dimata 

Tidak seperti tahun tahun lalu 

Berlalunya ditempat asing 


Tahun ini ku rasa hilang diri 

Kerana apa yang mahu tidak dapat 

Jadi aku mula bentak 

Kerana hasratku tunggi 

Tapi yang dapat hanya debu pasir yang hilang bertebaran 

Ditiup angin kencang 


Tahun ini sudah meniti hujungnya 

Apa mungkin ada tahun baru yang baru 

Atau masih seperti lama 

Adakah akan terus aku menunggu 

Seperti pungguk rindukan bulan 


Tahun ini tahun aku cipta sendiri 

Dibiar pergi hari hari duniawi 

Dikejar ukhrawi yang kadang berlari 

Penat dan lelah terus hilang arah 

Kemudian bertatih pulang 

Menuju reda ilahi


Tahun ini 

Aku mahu habiskan dengan erti 

Tidak lagi mengeluh dusta pada diri 

Tapi dengan azam serta tekad yang tinggi 

Kerana selagi esok masih ada mentari 

Selagi itu aku perlu kuatkan diri 

Menggapai impian dan cita yang tinggi 

Bukan untuk siapa 

Untuk diri

No comments:

Post a Comment