Pages

Wednesday, July 9, 2014

diari ramadhan 1

Bismillahirrahmanirahim. 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ


“Hai orang2 yang beriman, diwajibkan bagimu berpuasa, sebagaimana telah diwajibkan pada orang2 sebelum kamu. Mudah2an kamu bertakwa” (Al -Baqarah:183)

Alhamdulillah thumma alhamdulillah hari ini telah masuk ramadhan 11. Sesungguhnya setiap kali dipertemukan setiap manusia dengan bulan suci ini pasti akan terdetik rasa syukur atas pertemuan. Bulan ini bukan hanya untuk menahan lapar dan dahaga tetapi pelbagai lagi perkara yang boleh dipelajari dan dilaksanakan. 

Sungguh orang yang berpuasa bukan hanya dengan lapar dan dahaga adalah orang yang paling beruntung sekali. 

Puasa bermaksud menahan diri daripada makan danminum dan perkara - perkara yang boleh membatalkan puasa mulai terbit fajar hingga terbenam matahari beserta niat. Kita sering kali beranggapan hanya cukup dengan pemahaman secara literal terhadap penerangan pendek mengenai puasa sudah cukup memadai dalam menentukan penerimaan dan pelaksanaan puasa sepanjang tahun. 


Saban tahun apabila tiba bulan yang penuh rahmat dan barakah ini pelbagai aktiviti berbentuk islami diperbanyak disetiap lapisan dan ruang hidup seharian. Dari rancangan tv, radio, artikel berkaitan bulan ini di akhbar, majalah serta pembawakan manusia. Hati menjadi tenang dan syukur dengan perubahan yang berlaku disepanjang berlansung bulan ini. Masjid kelihatan cerah dilimpahi cahaya nur menyambut kedatangan penghuni bumi untuk sujud pada Allah tuhan sekalian alam. Sungguh perubahan dari sudut pengisian rohani merancakkan lagi hari hari dalam bulan ini. Sebagai contoh, radio-radio dan tv mula mengalunkan bacaan al quran dan zikrullah memuji kebesaran Allah. Jikalau dapat diteruskan di bulan-bulan yang lain alangkah indahnya hidup di bumi bertuah ini. 


Dalam bulan ini, pelbagai aktiviti yang bersifat sedekah amal jariah dilakukan terutama sekali meraikan golongan anak yatim dan asnaf @ fakir miskin. Aktiviti ini adalah amalan yang mulia dan digalakkan cuma sesekali terasa seperti program sebegini hanya di esklusifkan semasa bulan ramadhan semata- mata. Apakah ada dianjurkan dan dinyatakan membantu mereka yang memerlukan ini hanya tertakluk di masa - masa tertentu sahaja? Apakah tiket melakukan kebaikan itu ada tamat tempoh dan had masa waktunya? tepu dada tanya iman. Sesungguhnya apabila ini melakukan kebaikan, laksanakanlah dengan penuh keikhlasan dan ketakwaan. Dengan itu diharap apa yang dilaksanakan itu diredhai dan di nilai oleh Tuhan bukan manusia semata-mata. Kalau dikejar puji-pujian maka segala yang dilaksana adalah sia-sia. 

PUASA KALI INI

Alhamdulillah kali ini saya berpeluang berpuasa dan berbuka disamping keluarga tercinta. Beberapa tahun lepas kehadiran berbuka dan bersahur bersama keluarga tidak mencapai keputusan yang baik kerana berada di kampus. Kali ini tertunai hajat dihati untuk makan dan minum serta berpuasa bersama mama, baba dan kakak. Juadah dirumah sudah pasti yang terbaik dan berkhasiat. Bukan apa kalau dikampus sudah pasti terbiasa membeli juadah berbuka di kantin mahupun dibazaar. Syukur juga kali ini sepanjang 10 hari pertama saya tidak berkunjung ke mana-mana bazaar ramadhan untuk membeli juadah berbuka, semuanya di masak sendiri di rumah. Dari lauk sahur, makanan berbuka disediakan dengan penuh kasih sayang. 

Tahun ini juga saya mengikuti satu program tadarus yang sangat bermanfaat. ODOJ ( One day One Juzuk). Program ini sangat bagus dan ini adalah salah satu langkah terbaik untuk terus istiqomah khatam 30 juzk Al Quran dalam bulan ramadhan. Moga dengan usaha ini dapat meningkatkan lagi pemahaman dengan bahasa syurga selain dapat menambahkan pahala bulan ramadhan. 











No comments:

Post a Comment