Pages

Tuesday 14 June 2011

Perjalanan mengajar erti kehidupan - bahagian 1



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu ...

Alhamdulillah akhirnya diri ini akan bercerita mengenai pengembaraan diri ini bersama 10 senior ke bumi Andalusia, Maghribi. Pengalaman yang tak ternilai di ambil sebanyak mungkin untuk simpanan kegunaan di masa depan. Syukur ke hadrat ilahi pada tanggal 22 Januari 2011 sehingga 6 Februari 2011 saya telah diberi peluang ke luar negara. Kali pertama dalam hidup saya ke kawasan luar dari lingkungan Asia dan takdir meletakkan Maghribi sebagai permulaan bagi pengalaman itu. Pada mulanya, hajat di hati ingin ke Turki tetapi rezeki ke Maghribi dah sampai apa lagi ambil jela peluang yang diberikan. InsyaALLAH post kali ni nak cerita mengenai negara pertama yang kami lawati iaitu Qatar. Kami di arahkan pihak kapal terbang untuk transit di Doha International Airport, Qatar selama 12 jam ... Cuba anda bayangkan bagaimana rasanya nak transit 12 jam. 

Kami berpindah dari satu tempat ke satu tempat yang lain setiap 2 jam. 4 jam dirasakan bagai 10 jam inikan pula 12 jam. Puas kami menunggu. Siap buat video lagi selepas 4 jam menunggu kat airport. Dah la bosan .. Nasib baiklah ada buku atok Kopanski bagi pinjam takde lah bazir masa golek2 kat lantai airport.  Pada mulanya kami ingatkan makanan tak disediakan, kamipun mula menghabiskan bekalan beg makan pertama kami yang di pikul kak Naheed Azhari. Lepas tu baru tau pihak penerbangan sediakan makanan dan makanan tu kt kafe kt belakang kami. Punyala fikir nak ikat perut sebab tak berani nak beli makanan. Al maklumkah kata airport confirm mahal punya makanan yang dijual. 

Lepas solat maghrib kami terus menyerbu kafe untuk makan dan masa kami tengah makan, kami dipertemukan dengan rakyat Malaysia yang dalam perjalanan ke Johannesburg, South Afrika... Punyalah dia gembira dapat jumpa orang Malaysia kat Airport Doha. Kamipun menghabiskan waktu bersama sementara menunggu penerbangan kami seterusnya ke Casablanca pada pukul 1 pagi waktu Doha. Kami memilih spot yang terbaik dalam airport iaitu bertentangan dengan tempat untuk lihat kapal terbang take off :) Kami dengan selambanya menjadikan lantai airport sebagai tempat kami berbaring sampai tertidur.. 

Bangun je dari tidur masing-masing menggeletar yang amat disebabkan sejuk. tu la orang tua - tua dah pesan kalau nak tidur atas lantai jangan lupa alas. Ni terus redah je.. tak pasal2 bangun kaki kram. Lepas tu basuh muka gosok gigi bersiap untuk naik flight... 

Berikut adalah beberapa aksi yang sempat dirakam sepanjang 12 jam di Qatar : 


gambar kambing gurun mascot rasmi Qatar. 

Kamil di money changer


halim zain tgh fikir tajuk album baru.

kak naheed dgn assignment 

letak je kat mana-mana kalau dah time untuk tidur kak lina senang tidur

adli dengan buku birunya

Ketua kontinjen yang menahan nafas untuk pakai baju sejuk Adli 

Saya dan Kak Fiza wakil WADAH ...


Gambar kami :)


nota kaki : jauh perjalanan luas pengalaman. Timbalah ilmu sebanyak mungkin dan timbalah sampai ke negara lain :) 

No comments:

Post a Comment