Pages

Thursday 18 November 2010

Siswi : Selangkah ke Hadapan

Boleh ke Seorang wanita itu di angkat tarafnya setanding dengan lelaki ? Bisakah wanita melakukan perkara - perakara berat yang lelaki lakukan ? Bukankah wanita itu sebaiknya tinggal dirumah dan hanya patuh kata - kata suami ? Semua ini persoalan yang ingin saya rungkaikan dalam post kali ini dan saya skopkan persoalan ini kepada Siswi . 
 Sebelum memulakan ke isi yang diselitkan bersama bukti sokongan eloklah didefinisikan maksud siswi . Siswi boleh ditakrifkn sbg satu golongan pelajar wanita yang sedang menuntut di universiti . Siswi juga ditakrifkn sbg golongan berintelektual dalam masyarakat wanita . Kedudukan mereka disisi masyrakat dipandang tinggi dan mempunyai pengaruh apabila memberi pendapat dan bersuara . Ini boleh disokong dgn kata - kata napoleon bonerpart " tangan yang menghayun buaian bisa mengoncang dunia " .
Kita dapat lihat perkara ini pada ketokohan Zeinab Al ghazali dalam memimpin gerakan wanita di timur tengah . .Beliau adlah tokoh kelahiran  Mesir yg menubuhkan gerakan wanita Islam begitu gigih memperjuangkan persamaan hak kaum perempuan berdasarkan keyakinannya, sesuai dgn ajaran Islam yang benar. Oleh karenanya, sejarah mencatat Zainab lebih dikenal sebagai aktivis Islam dan juga  cendekiawan Islam .
Disini kita bisa melihat betapa suara siswi itu setanding dgn siswa
Definisi telah diungkapkan
Penghuraian akan tersingkap .
Justeru saya ingin membawa sidang hadirin sekalian ,  kpd tiga faktor dominan  yang membawa siswi melangkah ke hadapan , Kata kunci saya yg pertama dari aspek peranan siswi ,   Kedua ,  sejauh mana siswi itu mampu mengugat sesuatu keadaan  dalam aspek gerakan pelajar di dalam kampus  dan akhir sekali cabaran yang dihadapi siswi di zaman ini .

Memetik dari kata - kata Prof Syed Naquib Al Attas , a good man @ dalam bahasa manusia yang baik bukan sahaja bijak dalam pelajaran tetapi bijak juga dalam berakhlak dan tindakan . Kita boleh kaitkan kata - kata beliau dengan siswi . Siswi seperti yg telah kita definasikan seorang yg terpelajar dan mampu mempengaruh minda tidak kira dalam lingkungan mereka mahupun masyarakat . Antara peranan yang perlu ada pada siswi adalah kebersangupan mereka untuk membantu masyarakat / terjun kedalam masyarakat dan menjadi cream of society  . Persoalan disini adakah  nilai - nilai sedemikian terdapat pada siswi ? Tepuk dada tanya selera . Sidang warga dewan sekalian , dalam era mehnah dan tribulasi dewasa kini hanya minoriti  siswi yg mempunyai nilai - nilai kebersangupan untuk membantu masyarakat . Hal ini demikian adalah kerana sifat individualistik yang semakin membarah di dalam diri remaja khususnya para siswi . Ingin saya memetik kata - kata dari buku karangan ustaz hasrizal "erti hidup pada memberi " justeru sebagai siswi pemberian yg bisa kita lakukn adalah tidak lain tidak bukan kerahan tenaga untuk kebajikan .
  Firman Allah S.W.T di dalam surah an-Nahl,ayat 97 yang bermaksud :

“ Barangsiapa mengerjakan kebajikan baik lelaki-lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka pasti akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan akan Kami beri balasan dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan. “

Kata kunci yang kedua dibawah , penglibatan siswi dalam gerakan pelajar di kampus . Sidang hadirin hadirat yang saya muliakan sekalian ,
memetik kata - kata omar al tilmisani
" hamasatush shabab fi hikmati syuyukh "
Yang bermaksud semangat org muda dalam hikmah org tua .
Semangat orang muda yang dimaksudkan disini boleh diadaptasikan sebagai golongan siswi yg bersemangat . kerana spt yg kita sedia maklum golongan siswi terdiri drpd golongan muda samasekali bukan org tua . Gerakan pelajar di kampus yang saya maksudkan adalah gerakan yg berorentasikan idealism , intelektualism , activism dan spritualism yg mana keempat - empat ism ini boleh melahirkan siswi yg mempunyai pemikiran kelas pertama . Pada era globalisasi hari ini peratusan majoriti yang mendominasi tampuk gerakan pelajar di kampus adalah dikalangan siswi . Ke mana hilangnya siswa ? Fikir2 kanlah , renung2kanlah . Mengikut kajian terbaru jabatan statistik negara peratusan golongan wanita ke institut pengajian tinggi meningkat saban tahun , tetapi sebaliknya yang berlaku terhadap golongan lelaki adalah majoriti antara mereka menempah tiket ke pusat serenti , lokap dan sadisnya ke liang lahad . Nah disini telah terbukti penglibatan siswi dalam gerakan pelajar telah merubah paradigma dan lompatan saujana sesebuah institusi tersebut .

Kata kunci  yang terakhir dibawah lembayung cabaran siswi era ini . Hidup tanpa cabaran ibarat manusia tanpa akal . Masakan bisa manusia hidup tanpa akal  ? Renung - renungkanlah . Masalah utama siswi sekarang adalah tidak mengenali pemaknaan falsafah perjuangan mereka sendiri. Mereka boleh mengenali elemen-elemen pembangunan fizikal tetapi buta daripada mengenali pembangunan insani diri mereka. Menurut Muhammad Abu Bakar dalam artikelnya  Falsafah Perjuangan Mahasiswa, falsafah perjuangan mahasiswa adalah manifestasi dari status mereka sebagai pelajar universiti, fungsi mereka sebagai rakyat yang sudah dewasa dan situasi mereka sebagai kumpulan individu yang seringkali terdedah kepada pengolakan dunia semasa. Ketiga-tiga elemen ini perlu memberi impak kepada pemaknaan diri mahasiswa/mahasiswi yang merangkumi watak dan aspirasi mahasiswa. Persoalan yang timbul, berapa kerat mahasiswa yang memahami ketiga-tiga elemen berbanding longlai bersama aktiviti berseronok di universiti? Jika kita telusuri revolusi kebangkitan semangat siswi  bermula pada tahun 1960 an . Kemana hilangnya semangat Zainab Al Ghazali dan Leila Ahmad  ?
Barangkali siswi hari ini dirantai dgn rantaian hedonisme dan socialisme yang ditunjangi oleh hawa nafsu .
 Tidak dinafikan adanya kritikan-kritikan membina didengari malah ianya sentiasa diambil kira dalam pada untuk melihat peranan siswi tidak dibataskan seterusnya digilap dan dibentuk mengikut acuan syariat yang bermanhaj wasotiyah (sederhana). Sabda Baginda S.A.W yang bermaksud :

“ Sebaik-baik perkara ialah yang pertengahan

 
Memetik sabda Rasulullah saw :
Wanita adalah sayap kiri bagi lelaki
Disini telah terbukti betapa wanita mempunyai peranan penting dalam sesuatu , terutama aspek melibatkn hal ehwal wanita . Justeru , jangan dipandang enteng akan peranan wanita . Karna dibelakang suami ada isteri  dan dibelakang siswa ada siswi .
Mungkin kita bukan generasi Zainab Al Ghazali mahupun Leila Ahmad tetapi kita mampu untuk mewujudkan generasi mereka semula …. Bangkitlah .. Bangkitlah …

nota kaki : tajuk ini dan isinya adalah dari pidato yang saya sampaikan tika pertandingan Pidato Piala AKSA 



No comments:

Post a Comment