Pages

Friday, October 1, 2010

bulan kemenangan







Assalamualaikum ..... Bersyukur kita ke hadrat ilahi kerana telah berjaya menempuh bulan yang penuh keberkatan , dugaan dan ujian ... Bulan untuk rapat dgn penciptanya dan bulan untuk bertaubat , beriman dan beramal ...... kini kita dipertemukan dengan bulan kemenangan dan kemaafan ... Sungguh kita sedih untuk meninggalkan bulan ramadhan menuju ke bulan kemenangan ... Tapi apa yang bisa kita lakukan adalah berdoa supaya dipertemukan dengan bulan ramadhan semula . 



Kita sambut Aidil Fitri semenjak malam hari satu syawwal dengan takbir, tauhid dan tahmid dengan suara gemuruh, untuk membesarkan Allah s.w.t., mengesakanNya, dan memujiNya, serta  bersyukur atas segala nikmat yang telah dianugerahkanNya kepada kita. Allah berfirman yang maksudnya:’…….dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjukNya yang diberikan kepadamu,  supaya kamu bersyukur.” (Q.S. Al-Baqarah : 185) 
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Lailaha illallahu, Allahu Akbar,Allahu Akbar, wa lillahilhamd. Maha Besar Allah tidak ada tuhan melainkan Allah,  dan kepada Allah tertuju segala pujian. 
Al-Imam Al-Syafi  mengingatkan kita bahwa malam Aidil Fitri itu adalah diantara malam-malam yang mudah diperkenankan do’a kita, oleh itu berdo’alah dengan khusyuk dan mohon  Allah menerima ibadah puasa kita yang tidak sepertinya itu, untuk menjadi bekal hidup kita diakhirat nanti. 

Eid Mubarak :)

No comments:

Post a Comment