Pages

Wednesday 21 September 2016

Semester baru 1, 2016/2017


Bismillahirahmanirahim 


Alhamdulillah wa syukurillah. Bersyukur padamu ya Allah kerana saya diberi kelapangan menulis catatan lagi. Kali ini di ruangan yang sudah cukup bersarang kerana ketidak rajinan diri menghasilkan penulisan untuk di kongsi bersama. 

Semester kali ini, saya masih lagi perlu mengambil mata pelajaran dan inshaAllah dalam masa yang sama saya akan mula menulis thesis untuk master saya.Tajuk kajian dan dapatan saya simpan kemas-kemas supaya selepas selesai semuanya akan dikongsikan bersama semua. Menariknya semester ini, dua kelas yang saya ambil adalah kelas bersama guru yang saya hormati. 

1. Prof Dr Ziya Yilmazer : Osmanli'da Sosyo Kulturel Hayat Giris 
2. Dr Gulgun Uyar: Mekki Sureler ve Siret

Menariknya pengajian kali ini saya fikir kedua-dua subjek yang diambil begitu seimbang sekali. Dua elemen yang saya perlukan ada di pada pengajian tersebut. Pertamanya, dari hendak diri untuk menampung kehendak iaitu pengajian Sejarah Uthmaniyyah dan Keduanya menampung ruhaniah. Kelas yang kedua itu pada tajuknya memang menarik tetapi pada isinya berat sekali. Di semester lepas saya telah masuk kelas Medina Sureler ve Siret. SubhanaAllah it was a great experience for me. Meskipun bukan keluaran pengajian Islam tetapi Universiti Islam Antarabangsa telah melahirkan saya untuk tidak sukar menghadapi kelas sedemikian. Kami di dalam kelas berdiskusi tentang latar belakang perang Badr berdasarkan ayat Surah Al Enfal. Setiap kami diberikan 4 potong ayat untuk digunakan dan diberikan. 

Seterusnya untuk penulisan, inshaAllah dalam minggu ini saya akan menghantar tajuk thesis kajian saya. Moga diterima inshaAllah :) Semester ini akan berlalu pantas dan saya juga tidak sabar untuk menyelesaikan master thesis dengan baik. Moga aim saya berada dilandasan yang betul. PHD menyusul inshaAllah. 


Moga kalian juga dipermudahkan urusan juga. Ameen. 



8.05 pagi
29 Mayis Universitesi Kiz Konuk Evi 
Istanbul, Turkey  

2 comments:

  1. assalam kak..saya berminat utk smbg belajar di turki..bagaimana cara utk saya hubungi kak utk maklumat yg lbh terperinci??

    ReplyDelete
  2. Assalm kak klu biasiswa turki tu kite kne pilih grade type yang mane satu? Harap kak dpt reply soalan sye😊

    ReplyDelete