Pages

Tuesday 7 October 2014

Iyi Baylamlar 2014 ( Eidul Adha 2014)

Allahuakbar 
Allahuakbar 
Allahuakbar 
Lailaaha IllAllahu Allah akbar
Allahuakbar walillahil-hamd 

Bismillahirrahmanirrahim. Segala puji buat Tuhan sekalian Alam. 

mama adik raya kat depan blue mosque 


                    Selepas 23 tahun hidup dan bermukim di Malaysia, hari ini buat kali pertamanya saya menyambut hari raya eidul adha di perantauan. Sesungguhnya perasaan yang dirasai tika ini bukanlah yang diingini tetapi adalah suatu pengalaman buat bekalan di hari kelak. Pada mulanya keterujaan melanda diri, mana tidaknya pengalaman beraya di perantauan selalu di idam tetapi indah pada pernyataan bukan pada pemaknaan. Seperti kata Albert Camus "Anda tidak boleh mencipta pengalaman. Anda mesti menghadapinya.” Ini menggambarkan setiap satu pengalaman bukanlah boleh tercipta melalui imaginasi tetapi pandang realiti. 

Kisah malam raya 

     Petang mantai kami telah mengambil keputusan mencari gerai makanan Indonesia ( Warung Indonesia) yang terletak di bahagian Eropah untuk memenuhi kempunan kami untuk makan makanan Asia. Dalam perjalanan kelihatan lautan manusia membanjiri pekan - pekan kecil serta besar di serata Istanbul. Sedari Umraniye Carsi ke Grand Bazaar kelihatan ramai seperti di Jalan Tunku Abdul Rahman membeli persiapan raya. Benarlah kata - kata pujangga, jauh perjalanan luas pengalaman (betul ke). Oh ye kembali ke kisah malam raya, selepas memenuhi keinginan makan makanan Asia saya bersama Ilya, Anis dan Munawwarah bergerak pulang ke Umraniye dengan perut kenyang.

      Seperti biasa kami menggunakan means of transportation yang mula sebati dengan kami iaitu Tramvay dari Markaz Efendi ke Sikerci, kemudian menaiki Marmaray ( keretapi bawah laut) dan Bas dari Uskudar ke Umraniye. Kisah lucu bermula sesampai di Uskudar apabila kami dengan confident tunggu bas di tepi jalan (bukan di durak) kemudian bila bas lalu pak cik bas tidak mahu memberhentikan bas. Sudahnya kami terpaksa buka langkah dan berlari untuk mengejar bas yang bergerak menuju ke stesyen seterusnya yang terletak lebih kurang 5minit berjalan kaki biasa. Kami berjaya masuk ke dalam bas dalam keadaan tercunggap cunggap dan pak cik bas hanya sengih. Syukur tak terhingga pak cik bas sebenarnya sengaja melengahkan pergerakan bas untuk menunggu kami.

      Suasana di dalam bas masih sesak walaupun sudah jam 9 lebih malam. Kelihatan anak kecil yang penat pulang membeli persiapan raya tersengguk sengguk melawan mata. Si ibu memegang erat anaknya. Anak muda rancak berborak, pasangan kekasih berpelukan dan Pakcik Tua tidur dengan nyenyaknya. Sungguh ini adalah suasana yang sudah lama tidak dirasai lagi lagi pada saat hari mantai aidiladha.


Pagi raya di Masjid Biru 

lautan manusia pelbagai bangsa menunggu peluang melihat Presiden Turki
      Seawal jam 5.30 pagi saya telah bangkit untuk bersiap solat hari raya di masjid Sultan Mehmet Fatih atau nama lainnya Masjid Biru. Bergerak ke durak(bas) seterusnya ke marmaray dan trampway. Sayangnya sesampai disana Solat Eidul Adha sudahpun berakhir tetapi kenangan terindah yang berlaku pagi tersebut adalah apabila saya dan pelajar Malaysia yang lain dapat melihat secara dekat Presiden Turki yang baru Recep Tayyip Erdogan. Kami dengan gigih menunggu bersama lautan manusia di luar pintu masjid untuk melihat Presiden Turki tersebut. Sungguh sewaktu beliau melangkah keluar dari masjid tepukan tangan dan laungan takbir bergema di masjid Biru. Sewaktu itu dapat saya rasakan aura beliau sebagai seorang pemimpin Islam yang bakal mengembalikan zaman kegemilangan kerajaan Uthmaniyyah. 

amati gambar ini dan anda akan nampak President Turki 
      Selepas waktu itu, kami bergerak duduk di laman di tengah tengah di antara masjid biru dan aya sofya. Masing masing melakukan hal sendiri. Ada yang skype dengan keluarga, bergambar dan sebagainya. Saya pula berusaha menghubungi keluarga melalui skype tetapi tiada balas. Agak sedih rasa di hati tidak dapat mendengar suara mama dan baba serta kakak dan dalam masa yang sama menunjukkan Masjid Biru dan aya sofya yang mama idamkan untuk dilihat. Alhamdulillah pada waktu itu sepupu kesayanganku Ayu yang sudi skype dan hubungi keluargaku. Baba kata tab didalam bag tak dengar panggilan yang aku lakukan. 

      Dalam pada waktu santai di taman tersebut, datang sekumpulan pelancong dari Ireland di bawa oleh pemandu pelancong mereka seorang orang tempatan. Perkara yang keluar dari mulut pemandu pelancong tersebut membuatkan saya berasa ingin bertukar menjadi makhluk hijau. Beliau bercerita mengenai kedua dua bangunan yang bertentangan iaitu Aya Sofya dan Blue Mosque. Dikatakan beliau Masjid Biru dibina atas sebab Sultan Mehmet ini menunjukkan superiority dan keagungan lebih dari Aya Sofya sedangkan Aya Sofya telah terbina lebih lama dari Masjid Biru. Dibuka juga cerita wanita harem Sultan Sulaiman dan cerita yang buruk mengenai Kesultanan Uthmaniyyah. Selepas membuat penjelasan saya bingkas mahu bangun dan membetulkan pernyataan beliau tetapi sepasang suami Isteri yang mengikuti rombongan tersebut datang pada orang pemandu pelancong mereka dan menegur beliau kerana bercerita tentang perkara yang tidak benar dan cuba melagakan kedua-dua agama. Kembali tersenyum dan saya berjumpa dengan beberapa pasangan dari Ireland berborak dan sempat mengambil gambar kenangan. 


Raya bersama sang perantau

ukhwah fillah 
      Selama dua hari berturut- turut saya telah dijemput untuk bersama pelajar Malaysia menyambut Aidil Adha. Pada hari raya pertama, kami ke rumah akhwat pelajar Malaysia di turki untuk makan- makan dan taaruf selain menyambut hari raya. Hampir semua sahabat Malaysia yang belajar di Turki hadir untuk berkongsi rasa raya bersama. Ini adalah sesuatu yang pasti di nanti setiap anak perantau di mana sahaja di dunia ini. Kami di hidangkan ayam masak merah, lemang, ketupat, sate dan pelbagai lagi. Walaupun tidaklah seperti di Malaysia tetapi memadai rasanya. Oh ye lupa nak beritahu kami mendapat cuti selama 4 hari untuk menyambut hari raya. 

gambar beramai ramai
gambar raya kedua 
     Seterusnya, pada hari seterusnya kami berkumpul semua, pelajar perempuan dan lelaki di majlis rasmi anjuran PPMT( Persatuan Pelajar Malaysia Turki) yang diadakan di Bahchelievler. Jauh sekali lokasinya tetapi demi rasa kesatuan hadirkan jua semangat dan jasad ke sana. Sungguh kami berasa bersyukur kerana pada saat ini ada seramai 150 pelajar Malaysia turut serta bersama pelajar dari Singapura dan Brunei. Majlis dimulakan dengan ucapan alu aluan oleh pengarah tourism Malaysia di Turki, disambung dengan sembang santai dan seterusnya taaruf in between all the student. Saya ingin mengucapkan tahniah kepada pihak menganjur kerana berjaya menyatukan kesemua kami. Diharap setiap satu antara kita menjadi pewaris semangat Al Fateh di Malaysia dan dunia. 

Iktibar dari sejarah lalu 

    Eiduladha bukanlah semeriah eidulfitri tetapi pemaknaan kisah kasih sayang seorang bapa terhadap anaknya perlu diambil iktibar. Peristiwa yang tercatat disebalik eiduladha adalah kesanggupan Nabi Ibrahim a.s. untuk menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s. sebagai simbolik ketaatannya kepada Allah SWT. Namun Allah SWT telah menggantikan bahan sembelihannya kepada kambing biri-biri (kibas) dan mengarahkan Nabi Ibrahim untuk menyembelih kibas berkenaan. Pengajaran yang sangat bermakna buat segenap umat Islam di seluruh dunia for the past thousands of years. Jangan dipandang mudah dan diambil pemaknaan secara zahir sahaja bagi setiap perkara yang berlaku dan sebaiknya pemaknaan ruhaniyyah perlu diamati. 



wallahu'allam.

nota kaki : Salam rindu buat keluarga, eiduladha buat diriku tahun ini dimaknakan dengan kembaraku ke Turki untuk ilmu.










No comments:

Post a Comment