Pages

Friday 2 December 2011

penghijrahan ke tahun baru 1433

Bismillahirahmanirahim.. 


Alhamdulillah syukur kepada Allah kerana masih diberikan nikmat hidup di bumi-Nya dan menempuh tahun baru hijrah 1433. Tahun baru Islam di sambut saban tahun tetapi tidak oleh semua kerana kita sudah terbiasa dengan tahun baru masihi yang diajar dan didik pada manusia sejak lahir lagi. Mungkin mereka berjaya menakluk mentaliti kita tetapi tak mungkin mereka akan dapat memadamkan Islam dari jiwa kita.

Berkesempatan dengan ini saya ingin mengucapkan selamat menempuh tahun baru hijrah pada semua dan berharap kita semua dapat menjadi umat yang lebih baik, hamba yang lebih patuh pada Tuhan-Nya. Selain itu, diharapkan agar semua menyelami dan menghayati kisah penghijrahan Rasulullah SAW daripada Mekah ke Madinah. Kisah persaudaraan Ansar dan Muhajirin dan yang pasti kisah bermulanya agama kita dan perjuangan untuk menyebar dan memasuki hati-hati manusia tika itu yang kita boleh implimentasikan pada zaman ini.

Selalunya bila dengar tahun baru mesti kita akan pasang niat nak berazam baru bukan? Apa kata kali ni kita tukar waktu untuk buat azam baru. Berhijrah dari meletakkan azam baru di tahun masihi ke tahun hijrah . Mungkin sukar tapi kalau kita mulakan dari sekarang mungkin akan jadi kebiasaan di masa hadapan? Tahun in saya mulakan! sebab saya mahu membiasakan diri dengan tahun hijrah dan bulan-bulan di dalamnya.

Dan seperti biasa saya suka berazam setiap kali masuk tahun baru . Antara Azam saya pada tahun ini adalah :
- menjadi anak,wanita,sahabat solehah
-berbakti pada Mama, Baba dan Kakak
-dapat naikkan pointer
-dapat berkhidmat dan beri komitmen pada setiap badan yang saya sertai
-teruskan buat orang gembira
-melawat ke luar negara lagi
-terus belajar dan menimba pengalaman sebanyak mungkin
-dan yang pasti mencari redha Allah, menjadi hambanya yang sentiasa sujud dan patuh padanya dan menjadi ummat yang bisa membuatkan Rasulullah SAW tersenyum di atas sana

Sebenarnya banyak je lagi list azam tapi tak semua boleh di beritahu disini bukan takut-takut kalau tak terlaksana. Tapi apapun saya berharap dengan azam baru, semangat baru saya dapat terus berjaya dalam hidup beserta dengan rahmat Allah. Saya akan buat yang terbaik untuk memastikan kesemua azam saya terlaksana InsyaAllah :)

nota kaki: Pasang niat dan laksanakan niat adalah sebaik-baik perkara dan niatlah kerana Allah taala :)

No comments:

Post a Comment