Pages

Tuesday 1 November 2011

Usul Fiqh (mode:mid sem)



Bismillahirahmanirahim 

Syukur pada Allah kerana masih memberiku peluang bernafas di muka buminya yang penuh barakah dan pancaroba. Alhamdulillah akhirnya berakhir ujian tengah penggal untuk kertas Usul Fiqh . Susah itu memang lumrah dalam kertas subjek elektif ilmu wahyuku... Hanya Allah sahaja yang tahu perasan hati ini tika menjawab kertas tersebut. Dalam rasa stress menjawab dan selepas menjawab diri ini berhenti berstressan dan berfikir sebenarnya baik juga diri ini mempelajari subjek tersebut kerana sebelum ini tak terlintas difikiran yang suatu hari akan pelajari ilmu-ilmu yang berlandaskan syariat Islam. 

Usul fiqh is a body of principles of interpretation by the help of which the mujtahid is able to derive the law from the detailed evidences in the Quran, the Sunnah, ijma' and qiyas. It covers variety topics under it such as hukm@islamic law, types of islamic law, sources of islamic law and others. 

Syukur pada Allah kerana Kau tunjukkan jalan pada hambamu ke arah-Mu. Walaupun payah tapi diri ini percaya setiap sesuatu punya hikmah dan setiap ujian punya kemanisan dan ia terpulang pada kita untuk berhadapan dengan masalah dinukilkan bersama senyuman atau menghadapinya dengan stress yang tinggi. Apapun segala sesuatu itu akan berlaku kalau kita niatkan dalam hati untuk melakukan sedemikian. 

Sekadar perkongsian, soalan yang keluar semasa exam tadi ada 2. The origin and development of Usul Fiqh dan Describe Hukm Al Shari'ah and the elements.. Setelah melakukan yang terbaik aq hanya mampu tawakal kepada Allah... dan sudah pasti perjuangan tidak berhenti disini.. Pasti aq akan buat yang terbaik untuk final exam dan assignment. Mahu terus belajar dan belajar tanpa henti ilmu agama moga boleh di imbangi dengan duniawi yang secular.. 

nota kaki : Mahu terus belajar dengan senyuman dan miatkan ikhlas dalam menimba ilmu.. Moga diberkati :)

No comments:

Post a Comment