Pages

Monday, August 8, 2011

seminggu telah berlalu

Bismillahirahmanirahim.. 


Pejam celik pejam celik dah seminggu kita berada di bulan yang mulia iaitu bulan ramadhan.. Tiba waktu untuk kita refleksi diri.. Sejauh mana kita menggunakan waktu seminggu yang lepas... Tepuk dada tanya diri.. Sungguh pantas sekali waktu berlalu dan saya risau masa itu tidak dimanfaatkan dengan sebaiknya... Apapun Alhamdulillah Allah memberikan waktu untuk diri ini berada di seminggu itu yang mungkin ada insan lain tak dapat menempuh mahupun melaksanakannya... Syukur ya Allah... Syukran ya Allah..

Dimana letaknya hati kita sekarang? Apakah niat kita di waktu ini? Sejauh mana kita meletakkan hati kita di bulan yang mulia dan Apakah kita hanya meletakkan tekad tapi tiada usaha? persoalan ini sering bermain difikiran bukan? Seperti yang saya katakan di awal post ini, tepuk dada tanya hati dan tanya diri.. Kerana diri dan hati sahaja yang tahu. mungkin di lidah boleh berkata lain dari apa yang ada dalam hati.. 

Harapanku di ramadhan ini agar sentiasa diberikan peluang untuk memanfaatkan sehabis baik masa untuk rapat dengan sang Pencipta Allah SWT.. serta sentiasa dapat menghadam sirah nabawiyah dan juga menghabiskan pembacaan buku ilmiah terutama mengenai isu palestin.. Diri ini juga berharap dapat memanfaatkan waktu yang bergerak semakin pantas ini bersama keluarga tersayang. Sebarang program di luar tidak akan disertai kecuali mama dan baba benar-benar ikhlas melepaskan saya pergi. Lagipun ini sahaja waktu yang ada untuk diri ini bersama mereka sepenuh masa. Mungkin di waktu kuliah diri ini sibuk dengan belajar dan juga berkhidmat pada masyarakat, cuti panjang ini dimanfaatkan pula untuk keluarga terutama sekali mama Pn Jariah bt Md Jidin dan baba En Shahrin bin Che Mat... 

Akhir kata , Dari Abu Hurairah r.a reported the Messenger Rasulullah SAW saying : "The one who is fasting is happy at two times: when he breaks his fast he is happy with it, and when he meets his Lord he will be happy that he has fasted."

semoga 3 minggu berbaki ini dapat dimanfaatkan sehabis baik ... Persiapkan persediaan raya 2 minggu sebelum ray aye semoga 10 hari terakhir boleh dimanfaatkan sehabis baik untuk Allah SWT ... Salam ramadhan semua :) 

nota kaki: alhamdulillah wa syukurillah masih dapat peluang berpuasa dan berada di bulan penuh keberkatan ini .. Terima kasih Ya Allah.. 

1 comment: