Pages

Friday 5 August 2011

مقدمة برنامج لو كان بيننا



Bismillahirahmanirrahim ..

Hari ini masuk ramadhan ke 4 buat diriku untuk tahun ini.. Alhamdulillah masih diberikan peluang untuk berpuasa oleh Allah SWT... Video di atas Law Kana binana adalah video mukadimmah untuk rancangan tv mengenai sekiranya Rasullullah bersama kita.. Apa perasaan Rasulullah jika melihat umatnya di zaman ini dan apa pula yang kita akan lakukan sekiranya diberi peluang menemui baginda.. Rancangan ini cuba melihat sama ada masih wujud atau tidak sikap, akhlak dan adab Islam dalam diri masyarakat moden. Apakah mereka masih mengikut contoh amalan Rasulullah atau tidak..

Pagi ini usai sahur saya dan keluarga menonton rancangan ini.. walaupun waktu rancangan berbaki 10 minit kami tetap menonton.. Mama yang baru pertama kali menonton rancangan ini menitiskan airmata.. Saya harap rancangan ini akan kami tonton sentiasa tidak kira pada bulan ramadhan mahupun bulan-bulan biasa.. Rancangan ini juga bisa dijadikan sebagai medium muhasabah supaya kita sedar siapa diri kita yang sebenarnya...

Sejak kali pertama melihat rancangan ini 2 tahun lepas hati saya sayu.. Adakah kehidupan saya ini mengikut perbuatan dan sifat Rasulullah dan adakah Rasulullah kini sedang menangis melihat perangai umatnya kini.. Ya Allah dan Ya Rasulullah maafkanlah hamba dan umatmu ini.. Ya Rasulullah saya akan lakukan yang terbaik untuk menyenangkan hatimu di Syurga sana dan Ya Rasulullah doakanlah saya disini agar dapat saya temuimu di syurga... Ya Allah kau temukanlah daku dengan Rasulku Ya Allah ...


nota kaki: Allahumma solli ala saidina Muhammad wa ala alihi wa sohbihi wassalam..

wallahualam..

No comments:

Post a Comment