Pages

Tuesday, June 7, 2011

Syukur dengan dugaan Allah





Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu

Pernahkah anda rasa sedih, hampa, kecewa dan putus asa ? Apa yang selalu anda lakukan apabila berhadapan dengan masalah sedemikian? Adakah anda lari dari masalah? Mempersalahkan orang lain atas masalah yang dihadapi atau bersyukur dengan masalah yang diberikan kepada anda? Sesungguhnya hanya Allah sahaja tahu apa yang tertulis di hati anda. Disini saya ingin berkongsi sedikit mengenai syukur dengan dugaan yang diberikan kepada diri.

Tidak pernah seorang dari hamba Allah yang tidak diberikan dugaan dan tidak ada dugaan yang ditimpakan itu membebankan hambanya . Allah berfirman :

" Tidak ada sesuatu musibah yang menimpa (seseorang), kecuali dengan izin Allah; dan barang siapa beriman kepada Allah, nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”. – at-Tagabun : 11

Di sini menunjukkan betapa Allah sayangkan kita dan dugaan yang diturunkan adalah untuk menguji hambanya dan mengingatkan hambanya supaya sentiasa mengingatinya di masa susah dan senang. Sesungguhnya Allah itu maha pengasih lagi maha penyayang.

Cuba kita renung kembali, bagaimana cara kita menghadapi dugaan? Adakah kita menangisi, meratapi atau mensyukuri kerana kita menjadi insan terpilih untuk diberikan dugaan. Tak semua sanggup untuk mewujudkan suasana gembira dikala duka dan tak semua boleh mengawal emosi tatkala waktu gundah gulana serta emosi mengawal segala-galanya TETAPI kita boleh mencuba bukan? tak salah mencuba . "Never say never".

terdapat banyak ayat di dalam Kitab Allah yang berbicara tentang perlunya bersyukur.. Antaranya;

Firman Allah :
Hai orang-orang yang beriman! Makanlah di antara rezeki yang baik yang kami berikan kepadamu. Dan bersyukurlah kepada Allah jika memang hanya dia saja yang kamu sembah. (Al-Baqarah: 172)

Bersyukurlah sahabat-sahabatku sesungguhnya dengan bersyukur akan terhapus segala kesedihan yang mengongkong jiwa. Dengan bersyukur dugaan yang datang rasa seakan madu manisnya. Kegembiraan itu akan menyambut mereka yang gembira dengan dugaan Allah dan percaya Allahkan sentiasa bersamanya.

Firman Allah :

Dan ingat pulalah ketika Tuhanmu memberikan pernyataan: "Jika kamu bersyukur pasti Kutambah nikmatKu kepadamu; sebaliknya jika kamu mengingkari nikmat itu, tentu siksaanku lebih dahsyat. (Ibrahim: 7)

Sahabat- sahabatku sekalian, Setiap kali terasa diri terbeban dengan dugaan, berwudhuklah dan terus sujud pada Allah. Minta pertolongan dan syafaat darinya. Banyakkan mendekatkan diri dengan berzikir kepada-Nya dan junjungan besar Nabi Muhammad SAW dan juga menggembirakan ibu bapa dan orang di sekeliling kita.

Hadapilah segala dugaan dengan senyuman kerana senyuman bisa memberi kebahagiaan kepada diri dan orang disekeliling. Hadirkan diri ke majlis ilmu untuk memberi makan kepada jiwa kita dan sentiasalah berfikiran positif.

Akhir Kalam, syukur itu penting! Syukur itu memberi kebahagiaan pada diri kita dan syukur itu pengikat hati kita dengan Allah. Moga hati - hati sahabat dan diri saya sendiri sentiasa bersyukur dengan segala yang dikurniakan.


*nota kaki : Ya Allah jadikanlah aku sang pencintamu yang sentiasa bersyukur dengan dugaan dan nikmatmu

No comments:

Post a Comment