Pages

Tuesday, June 28, 2011

blogging medium baru penulisan kreatif dalam kalangan pelajar UIAM



Bismillahirahmanirahim 


Dalam kajian ketiga kami, kami menggunakan teknik pemerhatian pada medium blogging yang kini menjadi satu fenomena baru di seluruh Negara. Peratusan mereka yang menggunakan medium ini sebagai diari untuk mencatatkan aktiviti yang dilakukan serta sebagai tempat perkongsian ilmu meningkat. Remaja khususnya golongan mahasiswa kini rata-rata menggunakan blogging sebagai tempat untuk mereka mengasah bakat dalam penulisan. Tidak dinafikan ada juga segelintir daripada mereka menggunakan bahasa campur dalam berblogging tetapi itu juga boleh di ambil erti sebagai penulisan kreatif.

             Kepelbagaian cara dan jenis tulisan serta isi tulisan yang kita dapat lihat pada karangan pelajar UIAM. Ada diantara mereka menulis untuk menyebarkan dakwah, memanggil sahabat-sahabat kepada kebaikan.Ada juga yang menggunakan medium blogging untuk menyebarkan maklumat atau memberi pendapat mengenai  isu semasa seperti Isu yang berlaku di dalam atau di luar Negara, sebagai contoh isu pergolakan di Palestin. Selain itu, kita dapat lihat ada diantara mahasiswa yang menjadikan blog mereka tempat mereka mengumpulkan hasil karya-karya mereka seperti  himpunan puisi hasil nukilan diri sendiri serta penulisan cerpen yang menarik untuk bacaan umum. 
            Dari pemerhatian yang kami telah laksanakan sebanyak 8 dari 10 mahasiswa UIAM mempunyai blog. Antara blog yang boleh dijadikan contoh adalah http://elmishkat.blogspot.com/, http://pemudacahaya.blogspot.com/, http://qurss.blogspot.com/, dan  http://nurdalilamelatusamsi.blogspot.com/. Dalam keempat-empat blog di atas terdapat variasi penulisan kreatif. Ada yang mengekspresikan sesuatu keadaan atau perasaan itu dalam bentuk puisi, cerpen, ulasan dan pelbagai lagi. Isi kandungan dalam blog mereka sangat bermanfaat dan dapat menarik golongan remaja khususnya untuk membaca kerana gaya bahasa dan penulisan yang mereka gunakan tidak berat dan mudah untuk difahami.
Kesimpulan yang saya dapat lakukan disini adalah blogging merupakan satu fenomena baru dalam mengasah penulisan kreatif di dalam diri pelajar khususnya mahasiswa UIAM . Medium blogging adalah medium yang paling efisyen dan terbaik pada zaman ini kerana mudah, cepat dan percuma. Seseorang mahasiswa itu boleh berkongsi ilmu dan idea mereka dengan cara ini dan tidak perlu lagi menggunakan cara konvensional iaitu menghantar surat untuk di terbitkan dalam majalah mahupun akhbar.
Diharap dengan fenomena baru ini lebih ramai mahasiswa akan menulis dan memartabatkan semula penulisan kreatif dengan menggunakan medium yang lebih cepat, senang dan murah iaitu blogging. Moga para mahasiswa juga menjadikan medium ini untuk memartabatkan bahasa serta memperbaiki tahap penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang perlu di jaga dan di pelihara. 

No comments:

Post a Comment