Pages

Thursday 18 November 2010

Permulaan yang bermakna

Assalamualaikum ...

Tatkala membuat keputusan untuk membuka blog baru saya sudah memasang niat untuk sentiasa meng'update' tetapi tdak dapat memenuhi hasrat itu karna kekangan masa .... Pabila punya waktu lapang insyaAllah akan saya update blog ini . Post kali ini adalah rangkuman summary secara briefly tentang aktiviti saya sepanjang sem satu di Taman Ilmu dan Budi . Pahit dan Manis , Sedih dan Gembira dan sebagainya saya hadapi kerana langit takkan selamanya cerah dan kehidupan itu ibarat roda , ada masanya diatas , dan ada masa kita dibawah ..

Sem I bermula pada hari lahirku yang ke 19 .. Tidak seperti tahun - tahun sebelumnya dimana hari jadiku disambut pada hari yang sama bersama keluarga tersayang .. tetapi kali ini bersendirian di hari jadi .. kakak terbang ke Sarawak untuk melanjutkan pelajaran dan saya di hari pertama tetapi tidak mengapa saya tetap syukur kerana masih diberi peluang untuk hidup oleh Allah Yang Maha Esa .. Seterusnya , kejutan yang diterima untuk tahun ini untuk hari jadiku yang ke 19 takkan dilupakan ...

Permulaan itu selalunya yang terbaik karna tika itu semangat membara , masih bertenaga selepas banyak "berehat " dan minda masih positif . wajah - wajah gembira dan senyuman manis terukir disetiap wajah pelajar - pelajar yang apabla di pertengahan sem sudah mula masam cuka . Saya sendiri mengaku berada di situasi yang dinyatakan dan seakan satu adat untuk pelajar bersikap begitu dan sudah pasti sebaiknya ditukar sifat itu ... Minatku pada sejarah membuatkan saya tidak sabar untuk menghadiri kelas Prof Dr Kopanski yang sering menjadi buah mulut pelajar di department tersebut dan kulliyah ... Tatkala melangkah masuk ke kelasnya telah ku pasang niat dihati untuk mengaut sebanyak mungkin ilmu dari prof dan juga lecturer yang lain .

Dalam pada menyesuaikan diri bersama lecturer dan kelas serta pelajaran yg lebih mendalam saya sulamkan perjalanan hidup di Main Camp dengan menyertai persatuan - persatuan dan juga program - program yang mengisi ruang kosong didalam diari hidupku .. Memilih Intellectual Youth Club sebagai club adalah pilihan yang tepat dimana ia landasan untuk diri ini memahami peranan sebagai mahasiswa , menggunakan pemikiran secara intellectual dan banyak lagi . Seterusnya , program - program seperti Pidato piala AKSA dan Cherish (program bersama SRC) menambah corak dalam diri ini . . .

Semester satu juga menjadi mengajar diri lebih matang dari yang sebelumnya ... Sungguh walaupun di semester satu saya dapat rasakan pelbagai situasi yang menguji diri sebagai seorang teman , adik , anak dan yang paling utama hamba Allah .. Sungguh terkadang rasa seperti ingin berputus asa tetapi pabila rasa sedemikian akan hadir kegembiraan seperti pelangi yang wujud selepas hujan .. Saya percaya Allah turunkan dugaan untuk mengajar hambanya dan sebagai hamba kita perlu menempuh dugaan tersebut sama ada suka atau tidak ..

Saya akan cambahkan cerita - cerita dan pengalaman di post - post akan datang .. Dengan izin Allah ... Saya akhiri post kali ini dengan sepotong ayat dari Al Quran Karim

Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai;  dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku.  Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadaMu).
(Al -Ahqaf [46] : 15)
wallahualam ... 

Nuramirah Shahrin 
home sweet home

nota kaki positif pada permulaan , berakhir dengan kebaikan :)

No comments:

Post a Comment